Firmowa energia

Rozmowa z Prezesem EWE energia sp. z o.o. Dariuszem Brzozowskim.

Proszę przedstawić profil Państwa działalności, w jakich obszarach świadczą Państwo usługi?

EWE jest firmą multienergetyczną. Sprzedajemy gaz ziemny na terenie całego kraju. W obszarze sieciowym jesteśmy też operatorem systemu dystrybucyjnego i świadczymy usługi dla wszystkich podmiotów przyłączonych do naszych sieci. W naszym portfolio posiadamy również energię elektryczną, ciepło, dostarczamy usługi telekomunikacyjne, a także usługi doradztwa energetycznego. W Gminie Tarnowo Podgórne naszym klientem, któremu dostarczamy energię elektryczną jest firma VSK Sp. z o.o. z Wysogotowa.

Od jak dawna są Państwo na rynku? Rozpoczynali Państwo działalność w Poznaniu, a teraz są Państwo silnie związani z Międzyrzeczem.

Historia firmy liczy już 18 lat. Formalnie została ona założona i miała siedzibę w Poznaniu, w 1998 roku. Już w 1999 roku podjęliśmy aktywność operacyjną w Międzyrzeczu. Środkowa część województwa lubuskiego była białą plamą na polskiej mapie gazowej. Natomiast społeczność lokalna od dawna szukała możliwości, aby gaz został tam doprowadzony. Dzięki tym działaniom obopólne interesy – z jednej strony społeczności lokalnej, a z drugiej strony EWE – zetknęły się ze sobą. Podjęliśmy się tego wyzwania i rozpoczęliśmy realizację gazyfikacji tamtego obszaru. Pierwsze odcinki gazociągów rozdzielczych zostały wybudowane właśnie w Międzyrzeczu i tam został sprzedany pierwszy metr sześcienny gazu. Potem nastąpiła dalsza rozbudowa sieci w obszarze województwa lubuskiego. Nie ograniczyliśmy się jednak tylko do tego województwa. Część sieci mamy wybudowaną w obszarze województwa dolnośląskiego. Później podjęliśmy decyzję o dalszej ekspansji i mamy wyspowe obszary zaopatrywania w innych częściach kraju, obejmujące częściowo województwo opolskie, łódzkie, świętokrzyskie, lubelskie. Dzisiaj dostarczamy gaz w 49 gminach kraju na obszarze 6 województw. Eksploatujemy, jako operator sieci dystrybucyjnej, ponad 1600 kilometrów sieci gazowych, przy których obsługujemy naszych klientów. W międzyczasie nastąpiły zmiany na rynku energii, dzięki którym mogliśmy podjąć szerszą aktywność i rozpoczęliśmy sprzedaż gazu poza własnymi sieciami, sprzedaż prądu na terenie całej Polski, świadczenie usług energetycznych oraz usług ciepłowniczych w formie contractingu. Ale jeszcze wracając do Lubuskiego – to wyzwanie, którego się podjęliśmy, spowodowało, że tysiące odbiorców indywidualnych, instytucjonalnych i biznesowych ma teraz możliwość korzystania z gazu ziemnego, do którego wcześniej nie było dostępu.

Czy, a jeśli tak, to czym, różni się dla Państwa świadczenie usług dla klienta indywidualnego
i dla klienta biznesowego? Na co kładą Państwo w takiej usłudze największy nacisk?

Różnica między klientem indywidualnym i biznesowym to przede wszystkim portfolio produktowe. Obsługa jednego i drugiego klienta jest dla nas ważna i staramy się ją świadczyć na jak najwyższym poziomie. Klienci biznesowi  w dzisiejszych czasach wymagają od doradcy pełnej wiedzy na temat branży, w której działają, oczekują rozwiązań i produktów, które pozytywnie wpłyną na rozwój ich firmy. Doradcy EWE posiadają kompetencję i wiedzę, która pozwala spełniać te oczekiwania. Zależy nam na budowaniu z klientami długofalowej współpracy, opartej na zaufaniu i szacunku. Staramy się, aby zarówno nasze produkty jak i obsługa klienta była na najwyższym poziomie. Klienci to doceniają i zostają z nami na długie lata. Klientom biznesowym oferujemy pakiety usług wraz z doradztwem. Myślę, że udaje nam się to co robimy, ponieważ pozyskujemy nowych klientów, a dotychczasowi klienci kontynuują współpracę z nami.

Jakie oferty mają Państwo dla klienta biznesowego i co wyróżnia akurat Państwa ofertę?

Jesteśmy firmą godną zaufania, nasze długoletnie doświadczenie w branży energetycznej oraz znajomość różnych branż, bardzo dobrze przekłada się na oferowane produkty, które są dopasowywane do profilu działalności klienta. Zawsze zwracamy uwagę na potrzeby klienta, na specyfikę jego działalności. Jesteśmy elastyczni i otwarci na indywidualne rozwiązania oraz na warunki umowne. Staramy się być blisko klienta rozmawiać z nim, uzyskać od niego jak najwięcej informacji, tak aby oferta, którą przygotujemy, rzeczywiście się wyróżniała i była odzwierciedleniem potrzeb klienta

Jakie są obecnie główne kierunki rozwoju Spółki i gdzie Państwo upatrują największy potencjał?

Działamy na szeroko rozumianym rynku energii, obserwujemy go i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów. Rozszerzamy nasze portfolio produktowe tak aby spełniało ono potrzeby klientów. Jak już wspomniałem oferujemy doradztwo energetyczne, realizujemy także projekty z contractingu ciepłowniczego. Uważamy, że są to przyszłościowe działania. Koncentrujemy się również na optymalizacji zużycia energii. Nie zależy nam bowiem na tym, aby klient odbierał jak największe jej ilości, ale żeby miał poczucie, że otrzymał dobrze dopasowaną do swoich potrzeb usługę, dzięki której zużycie energii jest optymalne. To jest kierunek, w którym chcemy się rozwijać, bo to naszym zdaniem jest przyszłość rynku.

Nastąpiło uwolnienie rynku jeśli chodzi o dostawców energii elektrycznej, w jaki sposób zmieniło ono panoramę? Czy wielu odbiorców decyduje się na zmianę?

Uwolnienie rynku  spowodowało, że przedsiębiorcy mogli w końcu kupować produkt na rynku od firmy, którą sami wybrali, a nie od tej której musieli. Korzyści z tego wynikające bardzo szybko odczuli w formie oszczędności na fakturach, otrzymywanych za energię czynną. W przypadku rynku energii elektrycznej liberalizacja formalnie rozpoczęła się w 2007 roku. W początkowych latach liczba zmian sprzedawcy była tak naprawdę niewielka. Obserwując tendencje panujące na rynku, trend wzrostowy był bardzo wyraźny w latach 2011-2015. Urząd Regulacji Energetyki podaje, że w pierwszym kwartale 2016 r. z możliwości zmiany sprzedawcy skorzystało około 410 tys. odbiorców indywidualnych, i około 168,5 tys. odbiorców instytucjonalnych. Wydaje się to być dużo, ale zważywszy na to, że 16,7 miliona klientów w naszym kraju korzysta z energii elektrycznej, to mamy zaledwie 570 tys. podmiotów, które dokonały zmiany. Od początku bieżącego roku na rynku obserwuje się pewną stagnację, co nie oznacza, że nie ma trendu wzrostowego, ale nie jest on jednak tak wyrazisty jak do tej pory. Przyczyn można upatrywać w tym, że nastąpiły wzrosty cen energii elektrycznej. Istnieje zatem jeszcze bardzo duży obszar do działania, jeżeli chodzi o klientów. Istotną kwestią jest ich przekonanie i rozwijanie świadomości, że istnieje możliwość zmiany sprzedawcy.

Czy jeśli wybieramy dostawcę różnych źródeł energii, to lepiej te usługi konsolidować czy dywersyfikować? Co pozwala wynegocjować korzystniejszą ofertę? Albo co jest bezpieczniejsze?

Bardzo często jest tak, że firmy chcąc sprawdzić swojego przyszłego sprzedawcę w pierwszym momencie korzystają tylko z jednego źródła energii. Wtedy kiedy upewnią się, że odpowiada on ich oczekiwaniom, nie tylko w zakresie ceny, ale również podejścia do klienta, serwisu, wtedy są skłonni przejść do niego również z pozostałymi źródłami.
Oczywiście zawsze można liczyć na to, że przy negocjacji cen na różne źródła energii, u jednego sprzedawcy otrzymamy bardziej atrakcyjną ofertę.
Ważnym jest, żeby sprawdzić swojego przyszłego sprzedawcę. Czy na rynku istnieje od niedawna czy działa już od wielu lat. Czy ma doświadczenie w sprzedaży energii czy gazu, czy wywodzi się z innego profilu działalności.

W jaki sposób odbywa się procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej i co trzeba zrobić żeby zmienić sprzedawcę? Dlaczego to robić, skoro dostawca zostanie ten sam?

Najważniejsze dla klienta przy zmianie sprzedawcy jest zapoznanie się z ofertą, która jest dostępna na rynku i wybranie tej, która spełnia jego oczekiwania (w tym oczywiście cenowe). To najważniejsza część. Drugim ważnym elementem jest podpisanie umowy z nowym sprzedawcą wraz z pełnomocnictwem do zmiany sprzedawcy. W tym miejscu już wybrana przez nas firma, np. EWE rozpoczyna pracę i dokonuje wszelkich niezbędnych formalności.
A czy warto zmienić sprzedawcę pomimo tego, że dostawca pozostaje ten sam – odpowiedz jest tylko jedna, oczywiście - jeśli chcemy oszczędzić pieniądze.

Czy trzeba zwrócić uwagę na coś szczególnego, podpisując umowę z nowym sprzedawcą?

Należy zwrócić uwagę na oferowane warunki cenowe, ale przede wszystkim na warunki umowy. Powinny mówić o swobodnym decydowaniu w zakresie kontynuowania współpracy ze sprzedawcą. EWE wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów oferuje bardzo proste i przejrzyste umowy, bez żadnych zapisów powodujących problemy dla klientów.

Źródło: Miejsce Biznesu. Tarnowo Podgórne

Zostań Klientem ewe i skorzystaj z 50% rabatu