Szybka i łatwa zmiana sprzedawcy

Rozmowa z Jakubem Zastawnym, Dyrektorem Działu Sprzedaży firmy EWE energia sp. z o.o. świadczącej usługi w zakresie sprzedaży energii elektrycznej dla biznesu.

Czy klienci EWE nie muszą się martwić o jakość energii i ciągłość dostaw?

Absolutnie nie, z jednej prostej przyczyny: prąd, który pobierają teraz z gniazdka oraz ten pobierany po zmianie sprzedawcy, to nadal ten sam prąd, z tego samego źródła. Innymi słowy, dostawca i jakość prądu nie ulegają zmianie, nie ma więc obaw o jego jakość. Tak samo jest z ciągłością dostaw. Wszystkie połączenia przewodów, sieci itd. Należą ciągle do tych samych firm i ich obsługa nie zależy od tego, kto jest sprzedawcą prądu. Trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że zmiana sprzedawcy prądu oznacza zmianę handlową, która powoduje, że energia elektryczna może być tańsza dla nas, co może nam bardzo pomóc w optymalizacji kosztów w firmie. Obsługa sieci i serwis licznika, czyli działania, które są robione przez właściciela infrastruktury, zostaje w tej samej firmie i jej jakość się nie zmienia. Klienci dokonujący zmiany sprzedawcy nie muszą się więc martwić ani jakością, ani ciągłością dostaw a jedynie cieszyć się, że mogą zapłacić za tę samą energię mniej niż dotychczas.

Skoro dostawca energii pozostaje ten sam, to jakie korzyści może przynieść zmiana jego sprzedawcy?

Tak jak już mówiłem, korzyści są przede wszystkim finansowe. Oczywiście, przy okazji zmiany sprzedawcy można zatroszczyć się o inne rzeczy, takie jak warunki umowy, które dają nam swobodę decydowania w zakresie kontynuowania współpracy ze sprzedawcą. Moim zdaniem, warunki umów są równie ważne jak strona finansowa – często pierwszy kontrakt z firmą jest bardzo korzystny ale potem okazuje się, że trzeba z firmą podpisać następny, ponieważ obliguje nas do tego umowa. Firma EWE, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferuje bardzo proste i przejrzyste umowy, bez żadnych zapisów powodujących problemy dla klientów. Nasze wieloletnie doświadczenie na rynku niemieckim bardzo pomaga w przygotowaniu umów oczekiwanych przez klientów.

Jak wygląda procedura zmiany sprzedawcy energii dla przedsiębiorstw i czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami?

Procedura jest dla klienta bardzo prosta. Podpisuje on umowę znowym sprzedawcą i nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. W firmie EWE nie musi również wogóle zajmować się dokumentami związanymi ze zmianą – wszystkie działania i czynności są dokonywane przez pracowników EWE. Jednym z zadań wybranego sprzedawcy jest sprawdzenie, czy umowa, którą klient obecnie ma może zostać skutecznie wypowiedziana. Podpisuje on tylko pełnomocnictwo dla naszej firmy i nie martwi się już więcej tym procesem. Uważam, że to bardzo wygodne, przede wszystkim zaś bezpieczne dla klienta.

Firma odcięta od prądu może ponieść niemałe straty. Czy jest zagrożenie, że przy zmianie sprzedawcy prądu może wystąpić przerwa w jego dostawie?

Przy dokonywaniu zmiany sprzedawcy nie ma możliwości, że dostawy prądu będą przerwane. Zmiana sprzedawcy odnosi się do sytuacji, gdzie zmienia się firma sprzedająca prąd, a firma dostarczająca prąd pozostaje bez zmian. Co najważniejsze, właściciel sieci zawsze będzie ten sam i nie można go zmienić. Tak więc proces zmiany sprzedawcy nie może być przyczyną wstrzymania dostawy prądu. Klient jest tu całkowicie bezpieczny.

Co wyróżnia ofertę EWE spośród innych?

EWE od kilkudziesięciu lat jest sprzedawcą prądu w Niemczech, jednocześnie mamy ponad 15-letnie doświadczenie w obsłudze polskich klientów. Stąd nasze ogromne doświadczenie i wiedza o potrzebach klienta i jego oczekiwaniach. Nasza oferta jest, przede wszystkim prosta i transparentna. EWE proponuje umowy oparte na prostych i logicznych zasadach. Staramy się, aby cena również była jak najlepsza dla naszych klientów. EWE jest firmą, która zawsze dotrzymuje danego słowa i absolutnie nie zmienia zapisów i ustaleń umowy w trakcie jej trwania. My wypełniamy warunki umowy zawsze zgodnie z ustaleniami. Dla EWE jest to podstawowa zasada działania. Nikt z nas przecież nie lubi, kiedy ustalenia zapisane w umowie ulegają zmianie bo wtedy tracimy zaufanie do drugiej strony. Właśnie to zaufanie do naszej firmy jest jednym z kluczowych celów, które EWE stara się osiągać.

Z ostatnich danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że tylko w maju br. sprzedawcę energii zmieniło prawie 2 tys. podmiotów instytucjonalnych. We wcześniejszych miesiącach liczba ta dochodziła do 2,5 tys. Czy obecne unormowania prawne dotyczące rynku energii są zadowalające dla podmiotów na nim działających? Czy może napotykacie bariery, które Waszym zdaniem należałoby znieść?

EWE działa zarówno na polskim rynku energii elektrycznej, jak i na rynku gazu ziemnego. Możemy zatem porównać regulacje i otwartość obu rynków. Naszym zdaniem, rynek energii elektrycznej jest praktycznie otwarty i konkurencyjny. Dokonywanie zmian sprzedawcy nie jest ograniczone, przez co dosyć swobodne. Uwarunkowania prawne dają duże możliwości i nie widzimy tu zagrożeń dla klientów jak również dla nas. Oczywiście, można poprawić parę rzeczy, jak np. proces zmiany sprzedawcy, tak aby był on szybszy i łatwiejszy dla nas. Ujednolicenie dokumentów lub sprowadzenie wszystkiego tylko do wymiany elektronicznej również poprawiłoby proces zmiany sprzedawcy. Jestem pewien, że rynek idzie w dobrą stronę a firma EWE będzie bardzo aktywnie w tym uczestniczyć.

Dziennik Łódzki